CERITA SOSIAL
RUJUKAN :
Normaliza Abd. Rahim. (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi: Penerbit UMT, Kuala Nerus.
JADUAL 1 : GOLONGAN KATA
Cerita
Sosial |
Kata
kerja |
Kata
Adjektif |
Kata
Nama |
Kata
Ganti Nama |
Kata
Sendi Nama |
Kata
Arah |
Kata
Tanya |
Nenek
dan Datuk |
21 |
13 |
17 |
2 |
10 |
- |
2 |
Saya
yang Istimewa |
17 |
6 |
10 |
8 |
2 |
2 |
3 |
Keluarga
Saya |
15 |
4 |
14 |
4 |
4 |
- |
- |
Hati |
18 |
5 |
5 |
5 |
7 |
- |
1 |
Jiran |
24 |
9 |
7 |
4 |
6 |
- |
2 |
JADUAL 2: KANDUNGAN DALAM CERITA SOSIAL
Kandungan
dalam Cerita Sosial
Judul |
Teks |
Tema |
Sampel/Bahan |
Jenis |
Nenek
dan Datuk |
Cerita
pendek |
Kekeluargaan |
Nenek,
datuk, ibu, bapa, Imran, Madinah, Aisyah, Alim |
Penceritaan |
Saya
yang Istimewa |
Cerita
pendek |
Kekeluargaan |
Nenek,
datuk, ibu, bapa, Imran, Madinah, Aisyah, Alim |
Penceritaan |
Keluarga |
Cerita
pendek |
Kekeluargaan |
Ibu,
bapa, Madinah, Alim, Imran, Aisyah |
Penceritaan |
Hati |
Cerita
pendek |
Kemasyarakatan |
Ibu,
cikgu, Alim, rakan-rakan |
Penceritaan |
Jiran |
Cerita
pendek |
Kejiranan |
Ibu, Alim,
Aisyah, Imran, Madinah, Sulaiman |
Penceritaan |
Judul |
Tatabahasa |
Latar |
Emosi |
Nenek
dan Datuk |
Penggunaan
kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Kampung
nenek dan datuk |
Gembira,
rindu, sedih, marah, keliru, puas hati |
Saya
yang Istimewa |
Penggunaan
kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah
ibu dan bapa |
Gembira,
puas hati, sedih |
Keluarga |
Penggunaan
kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah
ibu dan bapa |
Gembira,
resah |
Hati |
Penggunaan
kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Sekolah,
rumah, jiran |
Gembira |
Jiran |
Penggunaan
kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah ibu
bapa dan jiran |
Gembira,
simpati, ambil berat, sedih |
Andaian dalam Cerita Sosial
Judul |
Pendapat |
Perujukan |
Pesoalan |
Nenek
dan Datuk |
·
Alim menangis kerana dia berpendapat
itik dan ayam sudah tiada. ·
Alim juga sangka bahawa rumah dan
datuk sudah tiada |
·
Nenek dan datuk berlari mendapatkan
Alim yang menangis di tepi reban. ·
Alim merujuk kepada ketiadaan itik
dan ayam punca dia menangis ·
Nenek memujuk Alim dengan
menunjuknya reban baharu. |
·
Nenek dan datuk bertanya kepada Alim
mengapa dia menangis di sebelah reban. ·
Alim mempersoalkan ketiadaan itik
dan ayam di dalam reban. ·
Ibu bapa Alim hairan dan sedih
melihat Alim sering menangis tanpa sebab. |
Saya
yang Istimewa |
·
“Bapa tahu, Alim, abang Imran, Kak
Madinah dan Aisyah gemar makan buah-buahan.” Bapa membeli banyak buah-buahan di
pasar tani kerana tahu kesukaan anak-anaknya. |
·
“Ada buah rambutan, ada buah durian,
ada buah manggis, ada buah langsat, ada buah duku dan banyak lagi.” Buah-buahan
yang disenaraikan merujuk kepada buah-buahan tempatan. |
·
“Di mana beli buah-buahan ini,
bapa?” Persoalan
ini ditanyakan oleh Imran yang merujuk kepada buah-buahan yang dilihat
olehnya. |
Keluarga |
·
Alim akan memastikan dia sentiasa
akan mengingati ahli keluarganya seperti mengingati naam keluarganya. |
·
Alim belajar membuang sampah dan
menyapu dengan tunjuk ajar daripada abang dan kakaknya. |
·
Alim seorang kanak-kanak istimewa
yang mampu untuk melakukan kerja seperti kanak-kanak normal yang lain
walaupun kadang-kadang dia gagal melakukannya. |
Hati |
·
“Ibu tahu Alim akan belajar dengan
rajin.” Alim
merupakan anak yang pandai dan mendengar kata. Ibu tahu bahawa di sekolah,
Alim pasti akan belajar dengan bersungguh - sungguh. |
·
“Semalam, ibu beritahu hari ini hari
lahir Alim. Alim tidak faham apa itu hari lahir.” Alim
tidak faham dan tertanya-tanya apa itu hari lahir. Dia hanya menurut kata ibu
dan membawa kek cawan ke sekolah untuk diberikan kepada rakan-rakannya. |
·
“Cikgu Anis mengajar Alim untuk
hormat pada orang tua. Cikgu Anis mengajar Alim untuk tunduk apabila berjalan
dihadapan orang tua.” Pernyataan
di atas merujuk kepada nilai murni serta sikap yang baik dan perlu dituruti
sebagai tanda hormat kepada orang tua. |
Jiran |
·
Berkemungkinan juga, adik-beradik
Alim tertanya-tanya bilakah Alim akan sihat dan mengapakah Alim selalu sakit.
Mereka tidak pasti dengan keadaan sebegeni. |
·
Alim: -
Seorang yang pemurah. -
Jiran yang baik hati. -
Abang kepada Aisyah. -
Kanak-kanak istimewa. Alim
suka berkongsi dengan jiran. Di sini jelas menunjukkan Alim berkongsi buku
kegemarannya dengan Sulaiman. Nilai baik hati,ikhlas dan jujur jelas
tergambar dalam diri Alim. ·
Sulaiman: -
Seorang anak lelaki berumur 9 tahun. -
Jiran sebelah rumah Alim. -
Seorang yang pemurah. |
·
“Sulaiman bertanyakan soalan seperti
“Kamu beri saya buku ini, Alim?” kerana Sulaiman tidak pasti bahawa buku itu
diberi oleh Alim ataupun dipinjam.” Persoalan
begini Cuma memerlukan pengesahan daripada pihak sulaiman. ·
Aisyah keliru dan memnimbulkan
persoalan seperti, “Kenapa dengan abang ibu”? kepada Ibu. Persoalan
daripada Aisyah juga memerlukan jawapan supaya mereka faham dengan keadaan
Alim. |
No comments:
Post a Comment